Home » Vertrouwen in de sierteeltsector

Vertrouwen in de sierteeltsector

Gepubliceerd op 4 april 2018 15:33

ABN AMRO verwacht dat de particuliere bestedingen in Nederland toenemen met 2,2% in 2018 en 2,3% in 2019. Het consumentenvertrouwen in Nederland is hoog; de werkloosheid is laag en daalt verder naar 3,5% in 2019. Niet alleen in Nederland is het consumentenvertrouwen hoog, ook de sentimentsindicatoren van de eurozone laten een positief beeld zien. Dit is gunstig voor de sierteelt de komende twee jaren. Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat sierteeltproducten prijselastisch zijn. Stijgen de consumentenbestedingen? Dan kopen consumenten ook meer bloemen en planten.

Niet alleen de hogere koopkracht zorgt voor een volumestijging. Het wordt steeds duidelijker dat groen een goed effect heeft op mensen. Het zorgt voor een hogere mate van welbevinden en dat zou tot een hogere productiviteit, minder stress en minder ziekteverzuim leiden. Dit is reden voor werkgevers om te investeren in groen op kantoor. Ook in de publieke ruimte wordt groen steeds belangrijker. Nu steden groter worden doordat steeds meer mensen naar de stad trekken, is groen nodig voor het welzijn van mensen.

 

Volop kansen voor de sierteeltsector.


«   »